Så enkelt får du elbillader hjemme eller på hytta
Lei av ladeangst og ladekø – spesielt på vei til hytta? Heldigvis er veien til ferdig montert ladestasjon verken lang eller komplisert.
Det blir stadig flere elbiler på norske veier, og veldig mange bileiere må derfor også ta stilling til hvilken elbillader de vil ha hjemme eller på hytta.
Dét byr på en rekke spørsmål.
– Det er forståelig at dette er gresk for veldig mange, men det er egentlig ikke komplisert. Kort fortalt handler det om å finne en lader som både er tilpasset bilen og husets eller hyttas elektriske anlegg, forklarer elektriker og produktsjef Jonas Aas i Elektroimportøren.
Å bruke stikkontakt og nødladere er nemlig slettes ikke å anbefale, understreker Aas.
– Vanlige stikkontakter er ikke laget for høy belastning over tid, og vintertid øker også ladetiden på grunn av kulden. Man bør derfor få installert en kvalitetslader – også på hytta, sier han og fortsetter.
Av sikkerhetsmessige grunner må en elektriker utføre jobben.
– Heldigvis er det god og kyndig hjelp å få. Elektroimportøren har tjenesten SpotOn som gir prisgunstige pakkeløsninger hvor montering er inkludert i prisen, sier Aas.
Enkel prosess
Ifølge Aas er det spørsmål om ladekapasitet som gjerne går igjen når folk skal finne ut hvilken lader de bør og kan ha.
Kort fortalt handler det enkelt og greit om tre ting, forklarer elektrikeren.
– Det er strømnettet, hovedsikringen og ladestasjonen som vil påvirke hvor mange kilowatt ladekapasitet du kan ha, sier han og fortsetter.
– Bestiller man en ferdig montert ladestasjon gjennom vår tjeneste SpotOn, trenger du kun å forholde deg til enkle valg som plassering og lengde fra sikringsskapet og om du har overspenningsvern eller ikke. Elektrikeren vil da gjøre alle nødvendige undersøkelser og sette opp ladestasjonen, slik at den gir deg best mulig ladekapasitet, påpeker Aas.
Ladekapasiteten du vil kunne få styres av hva slags strømnett du har. Det står gjerne i døren på sikringsskapet, alternativt i papirene som ligger ved, om du har 230 volts- eller 400 volts-strømnett.
– Finner du ikke denne informasjonen selv, vil en kjapp telefon til nettleverandøren gi deg svaret, tipser Aas.
– Enklere enn dette blir det ikke å skaffe seg ladestasjon, slår Aas fast.
8 spørsmål og svar om ladestasjon
Under får du svar på de åtte vanligste spørsmålene om elbillader hjemme eller på hytta. Scroll for å finne det du måtte lure på.
1. Hva har mengden kilowatt egentlig å si?
Mengde kW laderen leverer avgjør for hvor raskt du kan lade opp bilen hjemme eller på hytta.
– Dette avhenger riktignok av hvor mange Ampere (A) man kan bruke til egen kurs i sikringsskapet, antall faser og volt-styrken på ditt elektriske anlegg. Alt dette hjelper elektrikeren deg med å få svar på, sier Aas.
2. Må jeg ha overspenningsvern?
Ja! I Norge er overspenningsvern et krav når man monterer elbillader.
– Overspenningsvernet beskytter det elektriske anlegget ditt mot lynnedslag og andre overspenninger som kan oppstå på elnettet, forklarer Aas, og fortsetter.
– Ved kjøp av ferdig montert ladestasjon fra SpotOn huker du bare av på om du trenger, eller alt har overpenningsvern.
3. Er jordfeilbryter nødvendig?
Oppstår det spenningsfeil ved lading av bilen og du ikke har jordfeilbryter, kan strømmen gå tilbake til sikringsskapet igjen.
– På mange ladere er dette innebygget, forklarer Aas. Gjennom vår elektrikertjeneste SpotOn installeres alle ladestasjoner med separat jordfeilbryter.
4. Hvor bør jeg plassere ladeboksen?
– Plassering avhenger av hva kunden selv ønsker. Er det langt mellom sikringsskapet og elbilladeren, er det riktignok anbefalt å grave ned ladekabelen, sier Aas.
Han legger til at ved kjøp av ferdig montert Easee-elbillader fra SpotOn velger man enkelt antall meter tilførsel fra sikringsskap selv, så får man fastprisen vist med en gang.
5. Hvor god kompetanse på elbilladere bør elektrikeren ha?
Som med alt annet, er det varierende kompetanse hva gjelder elbilladere. Her er tipset fra Aas å spørre elektrikeren hvilken erfaring han eller hun har om nettopp dette.
– I Elektroimportøren samarbeider vi kun med selskaper som har erfaring med montering av elbilladere. Bestiller man en «ferdig montert»-pakke, kommer det en elektriker som har gjort det før, som har tilknytning til området, og som er tilgjengelig hvis det skulle oppstå noe i etterkant, sier han.
6. Må jeg kjøpe ladekabel spesielt tilpasset ladestasjonen min?
Når du kjøper ny elbil, følger det oftest med både nødlader og en ladekabel til daglig bruk. På den måten er det ikke sikkert at du trenger å kjøpe ladekabel spesielt tilpasset ladestasjonen. Men: Er ladestasjonen plassert langt unna selve parkeringsplassen din, kan det hende at du trenger en ekstra lang kabel.
– I så fall er det greit å vite at det er veldig mange alternativer å velge blant. Sørg for at du kjøper en kabel av god kvalitet, tipser Aas.
7. Må jeg søke om tillatelse til å installere elbillader?
I de fleste tilfeller er ikke dette nødvendig, men hos enkelte nettleverandører må det søkes for å kunne få installere lader.
– Dette vil i så fall utførende installatør ta seg av, understreker Aas.
8. Hvor ofte bør jeg føre tilsyn med ladestasjon og ladekabel?
Det er ingen regel her, men det er naturligvis lurt å holde et øye med begge deler.
Hva gjelder ladekabelen, er det ifølge Aas viktig at denne alltid henges opp etter bruk. Ved å holde kabelen og ikke minst selve pluggen unna vann og smuss, minimeres sjansen for skader.
– Har den blitt skadet eller begynt å bli slarkete, er den per definisjon ødelagt. Da kan den begynne å trekke vann og det kan oppstå varmegang eller kortslutning.